Méhgyulladás, álvemhesség

Méhgyulladás, álvemhesség

A petefészek ciszta, a metritis, a pyometra és az álvemhesség mind olyan reproduktívrendszert érintő egészségügyi probléma, amely az ivaros nőstény kutyákat, vagyis a szukákat érinthetik.

A kutyák petefészek-cisztái folyadékkal teli zsákok, amelyek a petefészkeken alakulnak ki. Gyakori állapot a nőstény kutyáknál, különösen azoknál, amelyeket nem ivartalanítottak. A petefészek-ciszták funkcionálisak vagy patológiásak lehetnek. A funkcionális ciszták általában jóindulatúak, és a kutya hormonális szintjének változása következtében alakulnak ki. Általában egy-két cikluson belül maguktól megoldódnak. A kóros ciszták viszont súlyosabbak lehetnek, és a kóros sejtnövekedés miatt alakulhatnak ki. Sebészeti beavatkozást igényelhetnek.

A petefészek-ciszták tünetei kutyákban a megnagyobbodott vagy érzékeny has, letargia, csökkent étvágy, rendellenes tüzelés vagy hüvelyváladékozás. A petefészek-ciszták kezelése kutyáknál a ciszta típusától és súlyosságától függ. Egyes ciszták maguktól is elmúlhatnak, míg mások orvosi vagy sebészeti beavatkozást igényelhetnek. Súlyos esetekben a petefészkek eltávolítása válhat szükségessé.

A metritisz a méh gyulladása, amely jellemzően kutya ellés után jelentkezik. Általában a szülés során a méhbe jutó baktériumok okozzák. A metritis tünetei közé tartozik a láz, az étvágytalanság, a letargia, a hüvelyi folyás és a hasi fájdalom. A kezelés jellemzően antibiotikumokat, intravénás folyadékokat és támogató kezelést foglal magában.

Ezzel szemben a pyometra a méh súlyos fertőzése, amely általában idősebb, sosem ellett nőstény kutyáknál fordul elő, akiket nem ivartalanítanak. A méhben felgyülemlett genny okozza a kutya rosszullétét. A tünetek közé tartozhat a levertség, az étvágytalanság, a hányás, a szokásosnál gyakoribb ivás és vizeletürítés, valamint a hasterime növekedése. A kezelés magában foglalja a sürgősségi műtétet a fertőzött méh és petefészkek eltávolítását. A műtét után antibiotikumterápia szükséges.

Az álvemhesség olyan állapot, amelyben az ivaros nőstény kutya a vemhesség jeleit mutatja, még akkor is, ha valójában nem vemhes. A gyakori tünetek közé tartozik a viselkedés megváltozása, a kutyák fészket építenek és játékokat gyűjtenek maga köré, illetve a kutyák emlői megduzzadhatnak és a tejtermelésük is beindulhat. Az álvemhesség általában néhány héten belül magától megszűnik, de a kevesebb szeretgetés, több séta, labdázás és a napi eleségmennyiség csökkentése felgyorsíthatja a javulást. Súlyosabb esetekben gyógyszeres kezelésre lehet szükség.

Legjobb megelőzni a problémákat!

Abban az esetben, ha nem szeretnénk szuka kutyusunkat tenyészteni a betegségek és a nem kívánt szaporulat megelőzése érdekében javasolt ivartalanítani őket. A szuka kutyák ivartalanítása az első tüzelésük környékén ajánlott. A nemi hormonok segíti a kutyus szervezetének fejlődését, ezért a túl korai ivartalanítás is kerülendő. A tüzeléseknél lejátszódó hormon hatások azonban az emlődaganatok kialakulásának esélyét növelik.

Az előnyök és hátrányok mérlegelése után az első tüzelés környékére érdemes időzíteni az ivartalanítást. Az ivartalanítás során a kutya méhének állapotától függően, egészséges méh esetén csak a petefészkek eltávolítása vagy méhfal elfajulása esetén, a petefészkek mellett a méh eltávolítása is javasolt. A tüzeléssel egyidőben a hagyományos műtéti eljárásokkal történő ivartalanítás nem javasolt, mivel a tüzelés alatt megváltozott hormonszintek fokozottabb vérzékenységet okoznak. A szukák petefészkeinek eltávolítása ma már laparoszkóppal is lehetséges, ennél az eljárásnál már a tüzelés sem akadály. A laparoszkópos ivartalanítás népszerű a gazdik körében, mivel a kutyák számára fájdalommentesebb eljárás és gyorsabb felépüléssel jár.

Az ivartalanítás elhalasztása javasolt, ha a kutyánk álvemhes, mert a kutyus álvemhessége nagyon elhúzódhat a műtét hatására. Mindképpen javasolt a lehetséges problémák kialakulása előtt ivartalanítani kutyánkat, hiszen ilyenkor egészséges kutyával, felkészülten vághatunk bele a műtétbe.

Kedvencünk műtét utáni lábadozását támogathatjuk Immunovettel.