A macskák fertőző hashártyagyulladása

A macskák fertőző hashártyagyulladása

A macskák nagy része már élete korai szakaszában fertőződik koronavírussal. A betegség megelőzésére vakcina nincs, de a macskák immunrendszerének erősítésével csökkenthetjük a fertőzés kockázatát.

A macskák fertőző hashártyagyulladása (FIP) egy vírusos betegség, amely csak a macskákat betegíti meg. A betegséget a macskák koronavírusa okozza, és számos tünettel járhat, beleértve a lázat, a levertséget és az étvágytalanságot. Sajnos a FIP gyakran végzetes.

Hogyan kaphatja el a macskánk a FIP-et?

A macskák nagy része már élete korai szakaszában fertőződik koronavírussal. A macskák koronavírus fertőzése nagyon gyakori. A fertőzés hasmenéses panaszokkal járhat, de erősebb immunrendszerű egyedek akár tünetek nélkül is áteshetnek rajta. Az, hogy egy cica átesett a koronavírus fertőzésen az nem azt jelenti, hogy FIP-es is. A hasmenést kialakító vírus normál esetben csak a bélrendszerben fordul elő, de sajnos egy-egy macskában egyedileg mutálódik, képessé válik bejutni a macskák fehérvérsejtjeibe és azokkal a szervezet számos területére eljut. A mutáció kialakulásának az esélye nagyon alacsony. Magát a mutáns vírust nem tudják terjeszteni egymás között a macskák, de azokban a populációkban, ahol nagyon magas a bélrendszert fertőző koronavírus előfordulása, magasabb a mutáns vírussal fertőzött állatok száma is.

Mit jelent az, hogy nedves FIP vagy száraz FIP?

FIP-nek két típusa különíthető el, az alapján, hogy milyen tüneteket okoz. Mindkét forma esetén a mutáns vírussal fertőzött macskákra, jellegtelen tünetek lesznek jellemzők, mint a levertség, az étvágytalanság és a fogyás. A száraz FIP esetén egyéb látványos tünet nem társul a fertőzéshez, esetleg idegrendszeri tünetek, sárgaság megfigyelhető, ezzel szemben a nedves FIP arról kapta a nevét, hogy a hasüregben és/vagy a mellüregben folyadékfelhalmozódást hoz létre.

Hogyan diagnosztizálható a FIP?

A száraz FIP diagnosztizálása nehéz. A fertőzés gyanúja felmerül a gyógyíthatatlan és egyéb betegségekre nem visszavezethető tünetek alapján, illetve a vérlabor paraméterek változása szintén segítheti a diagnózis felállítását. A diagnózis kimondásához egyéb lázzal és étvágytalansággal járó betegségek kizárása szükséges. A nedves FIP esetén a folyadékgyülem jellegzetes sárgás, nyúlós és tapadós megjelenésű magas fehérje tartalma miatt. A folyadékból a mutáns vírus kimutatása biztos diagnózishoz vezethet.

Mit tegyünk, ha cicánknál FIP fertőzést gyanítunk, milyen kezelési lehetőségek érhetők el?

A betegség gyanúja esetén fontos, hogy azonnal forduljunk állatorvoshoz. Bár a betegségre nincs hivatalosan bizonyított gyógymód, állatorvosunk segíthet kezelni macskánk tüneteit, és a lehető legkényelmesebbé tenni életüket. A legújabb tapasztalatok alapján a Remdesivir és a GS-441524 olyan vírusellenes gyógyszerek, amelyek bizonyos hatékonyságot mutattak a koronavírus ellen, beleértve a macskafertőző peritonitist (FIP) okozó koronavírust is. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár mindkét gyógyszert FIP-fertőzött macskákon tesztelték, FIP-pel fertőzött macskákon való alkalmazásukat még nem engedélyezték. A Remdesivir és a GS-441524 egyaránt úgy hat, hogy megzavarja a vírus szaporodási képességét, ami segíthet lelassítani a betegség progresszióját és enyhíteni a tüneteket. Mindkét gyógyszer ígéretesnek bizonyult a FIP-s macskákon végzett előzetes vizsgálatok során, de további kutatásokra van szükség a biztonságosságuk és hatékonyságuk meghatározásához. A közösségi médiában csoportok alakultak a rettegett betegséget megkapó macskák gazdáival és állatorvosokkal, akik egymás támogatva próbálják gyógyuláshoz segíteni a beteg macskákat. Ma már szerencsére a fertőzött macskák gyógyulására van remény.

Hogyan előzhető meg a betegség?

A betegség megelőzésére vakcina nincs, de a macskák immunrendszerének erősítésével csökkenthetjük a fertőzés kockázatát, amihez az Immunovetet is jó szívvel ajánljuk!