A macska leukózis és a macska aids

A macska leukózis és a macska aids

A macskák két legjelentősebb, világszerte előforduló fertőző betegsége a macska aids és a macska leukózis. A macska aids-t a macska immundeficiencia vírus (FIV), míg a macska leukózist (FeLV) a macska leukémia-vírus okozza. A két vírus hasonló megjelenésű tüneteket idézhet elő, ezért a lázzal és bágyadtsággal érkező, étvágytalan cicák esetén, gyakran elvégeznek az állatorvosok egy gyorstesztet, amivel a két fertőzés jelenlétét bizonyítani vagy kizárni tudják.

FIV és FeLV

Mindkét vírus okozhat akut megbetegedést is, de akár az is előfordulhat, hogy a macskák a fertőzésen tünetmentesen átesnek, illetve a fertőződés után akár évekig tünetmentesek is maradhatnak. A két vírus az immunrendszert károsítja, ezért lehetséges az is, hogy csak az immunrendszer gyengítése következtében kialakuló másodlagos fertőzések súlyossága és gyakorisága kelt gyanút a háttérben meglapuló fertőzések jelenlétére.

Terjedés:

A FIV leggyakrabban csak harapással, harapott sebekkel terjed macskáról macskára, ezért ha az egy háztartásban tartott macskák nem verekednek egymással, nagy valószínűséggel nem adják át egymásnak a vírust. A FIV fertőzésnek a párzás kevésbé jellemző terjedési útja. Ezzel szemben a FeLV terjedésében a harapás mellett egyéb útvonalak is fontos szerepet játszanak. FIV-hez hasonlóan a FeLV sem marad sokáig fertőzőképes a környezetben, ezért a FeLV terjedéséhez is egy hosszabb, szoros kapcsolatra van szükség, például könnyebben átadhatják a vírust a macskák, ha rendszeresen tisztogatják egymást, emellett kevésbé gyakori fertőzésforrások lehetnek a közös etetőtálak vagy a közös alomtálcák. Az fertőzött anyamacska FeLV-vel már magzati korban is megfertőzheti utódait.

Lefolyás:

A FIV és a FeLV is általában lassú lefolyású, krónikus betegséget alakít ki. Mindkét fertőzés fő kiindulási forrásai a harapott sebek, ahonnan a vírusok a nyirokcsomókba juthatnak és szaporodni kezdhetnek. A FIV esetében meg kell különböztetnünk egy akut fázist, amikor a fertőzés utáni virémia következtében lázas általános tünetek jelentkezhetnek, ezután regresszív fázis következhet, ekkor gyakran tünetmentesek a macskák, mivel a vírus visszavonul a nyirokszervekbe. A regresszív fázis alatt felszaporodott vírusok újra a keringésbe juthatnak és kialakíthatják a progresszív fázist, amiben tovább károsítják az immunsejteket. A FeLV esetében is hasonló folyamatok játszódnak le. A FeLV fertőzés háromféleképpen alakulhat. A fertőzés lehet abortív, ekkor a vírus nem alakít ki megbetegedést, mivel a szervezet képes eliminálni, de sajnos ez igen ritka. A FeLV esetén is előfordulhat regresszív fázis, ilyenkor a vírus a csontvelőben rejtőzik el, de reaktiválódhat és progresszív fázisba léphet a FIV-hez hasonlóan.

Tünetek:

A fertőzött cicák étvágytalanok lehetnek, folyamatosan fogyhatnak, szőrzetük állapota romolhat. Lázas periódusok követhetik egymást, megnagyobbodhatnak a nyirokcsomóik, halványakká válhatnak a nyálkahártyáik, mivel főként a FeLV vérszegénységet alakíthat ki csontvelő károsító hatása révén.

Nagyon gyakran szájgyulladás figyelhető meg a fertőzött macskáknál. Az immunrendszer gyengeségéből adódóan gyakran alakulnak ki másodlagos fertőzések. Kevésbé virulens baktériumok is könnyebben okozhatnak megbetegedéseket, ezért sok esetben a FIV és FeLV fertőzés mellett légzőszervi-, bőr- és húgyúti panaszok jelentkezhetnek. Emellett hasmenés, szem elváltozások és neurológiai panaszok is előfordulhatnak.

A két fertőzés a daganatok kialakulásának az esélyét is növeli pl. FeLV esetén gyakori a limfóma.

Gyorsteszt:

A betegség felderítéséhez állatorvosunk gyorstesztet (ELISA) használhat, ehhez vért kell venni a macskától. A gyorsteszttel 10 perc alatt eredményhez juthatunk. A FIV és FeLV vizsgálatához általában kombinált gyorstesztek érhetők el. A gyorsteszt a FIV esetében ellenanyagokat mutat ki, míg a leukózis esetében antigéneket. Az ellenanyagok a szervezetben az immunsejtek által termelt molekulák, amik a vírus ellen képződnek, míg az antigének a vírus egy-egy darabkái.

Általában 60 nap múlva ismételt teszt készítése javasolt a biztos diagnózis felállításához. Mivel a FIV ellenanyagokat mutat ki, az eredmény lehet negatív a fertőzöttség ellenére, a korai fázisban, vagyis ha a macska nemrég fertőződött és a szervezetének nem volt elég ideje az ellenanyag gyártásra, vagy ritkábban a betegség késői fázisában, mikor az immunrendszer már annyira legyengült, hogy nem képes további ellenanyag termelésre. A FeLV esetén is lehet fals negatív a gyorsteszt, ha a vírus regresszív fázisba kerül és elvonul a csontvelőbe, ilyenkor a macska sem üríti a vírust. A FIV esetén esetleg fals pozitivitás is lehetséges, mivel az anya átadhatja a saját ellenanyagjait, ezt maternális immunitásnak nevezzük, ezért a teszt ismétlésénél nem csak a minimun 60 napos időkülönbséget érdemes figyelembe venni, hanem azt is, hogy a macska legyen idősebb, mint 6 hónap.

Azokban az esetekben, amikor nem bízunk a gyorsteszt eredményeiben további laboratóriumi vizsgálatokat vehetünk  igénybe.

Gyógykezelés:

Sem a FIV, sem a FeLV fertőzés esetén sincs speciális oki kezelésre alkalmas gyógyszer. Az antivirális szerek nem igazán hatásosak, FeLV fertőzés esetén esetleg interferon kezeléssel érhető el javulás. Rendszeres féléves-éves kontroll vizsgálatok javasoltak, illetve a fellángoló másodlagos bakteriális fertőzések kontrollálása ajánlott antibiotikum kezelésekkel. Emellett csak kiegészítő terápia, roborálás és a tünetek enyhítése lehetséges.

Megelőzés:

Mindkét betegség esetén a megelőzésre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetnünk. Javasolt a macskák benti tartása és ivartalanítása, különösképpen fertőzött egyedek esetén, a terjedés megakadályozásának érdekében.

A FIV ellen vakcina Magyarországon nem érhető el, de a FeLV ellen igen jó hatékonysággal immunizáló oltás van forgalomban. A FeLV elleni oltásnak köszönhetően jelentősen csökkent a vírus előfordulása az elmúlt években. Az oltás előtt a szűrés kötelező, mivel a fertőzött egyedek számára az oltás nem javasolt.

Alapimmunizáláshoz 3-4 hét különbséggel két oltás beadása szükséges, majd a fertőzés valószínűségének függvényében évente vagy 3 évente az oltás ismétlése javasolt. Macskák esetén a veszettség oltás mellett sajnos a FeLV elleni védőoltás is daganatos megbetegedést indukálhat, injection site sarcoma kialakítását eredményezheti. Ennek a valószínűsége nagyon csekély, de a biztonság kedvéért az oltást általában a bal hátsó láb bőre vagy farok bőre alá adják, ha esetleg mégis kialakul a súlyos komplikáció, könnyebben orvosolható legyen.

A cicák immunrendszerének erősítéséhez is jó választás lehet az Immunovet.